pil

• Født: 20 Jan. 1891, Marstal Handelsplads, Ærø herred, Svendborg amt
  • Dåb: 8 Mar. 1891, Marstal Kirke, Ærø, Svendborg amt 1

Notater:

Karl Kock Petersens beretning i bogen "Skibe og Søfolk fra Svendborgsund" af F. Holm-Petersen, 1963:
Jeg gik hjemme i Marstal til sidst i februar 1914, da jeg så fik hyre som styrmand med "Niels Juel" af Thurø, en dejlig lille klipperskonnert og kun nogle få år gammel. Den lå i Thurøbund. Første rejse skulle gå i ballast til Stettin for at laste et gasværk til Manchester. Alt gik normalt den første del af turen. Den 30. marts kom jeg på dækket kl. 24 for at overtage vagten. Vi var da nået til ca. 35 sømil sydvest af st. Catherine Point. Vinden var omkring SSV, stjerneklart med let brise. Kl. ca. 0.30 observeredes en dampers lanterner forude om bagbord. Den styrede øst. Jeg så straks efter, om vore egne lanterne brændte klart, hvilket de gjorde, og jeg holdt stadig øje med damperen, der efterhånden var kommet os så tæt, at vi kunne skimte den i nattemørket. Da den var kommet tværs på bagbords bov, ændrede den pludselig kurs til omkring nordøst. Jeg var med det samme klar over, at der ville ske en kollision og sprang ned i kahytten og fik skipperen purret, og en af folkene, en svensker purrede de to, som var til køjs i lugafet.

Skipperen fulgte mig på dækket kun iført undertøj. I det øjeblik, vi kom på dækket, løb damperen ind i siden på os, lige ved fokkevantet. Jeg hørte skipperen råbe, at de skulle blive liggende på siden af os. Jeg selv sprang forud og mødte de to, der lige var blevet purret, og råbte til dem, at de skulle springe om bord i damperen, da de ved at stå på vor lønning kunne kravle over i denne. Selv kunne jeg også være sprunget derop, men ville ikke forlade skibet først. Jeg løb derefter hen til agterlugen, hvor jollen lå uden surring med bunden i vejret; den var nemlig blevet malet dagen i forvejen. Mine to vagtkammerater og jeg selv væltede jollen ned i læ side, og jeg husker, at vandet slog benene bort under mig; - da sank "Niels Juel" allerede. Jeg erindrer derefter intet, før jeg slog næsen og det ene ben mod et eller andet, vistnok læ mesanbomdirk, og for op gennem vandet. Da jeg kom oven vande, sparkede jeg træskoene af og min helsingørhue tog jeg af, så jeg kunne se, men alt hvad jeg så af "Niels Juel" var en indenbords trappe. Denne fik jeg tag i under den ene arm, hvorefter jeg gav mig til at svømme hen mod damperen, som jeg nu kunne skimte. Samtidig råbte jeg til dem om at gå lidt frem og kaste en line ud til mig, hvilket de også gjorde. Damperens redningsbåd blev straks sat i vandet, og sammen med nogle af damperens folk roede jeg rundt på stedet en times tid. Intet som helst kom dog til syne af "Niels Juel"; alt må være blevet suget med ned. - Da vi kom om bord i damperen, en stor søslæber der hed "Gauntlet", anede ingen om bord, hvad man var løbet på. Styrmanden havde haft vagten. Skipperen fortalte mig, at de kom fra Jersey, og at han havde givet ordre til at styre nordøst på Sct. Cathrine point, hvilket de også gjorde, da de løb ind i os, men før den tid, havde de styret øst, eftersom vi lige kunne ligge vest. Jeg lånte nu lidt tørt tøj, medens mit eget blev lagt ned på kedeltoppen for at blive tørret. Skipperen spurgte mig, om jeg ville tage med til London, hvortil jeg svarede, at der kommer vi aldrig med denne. Der var nemlig så stort et hul i boven, så der kunne køres ind i den med hest og vogn. Desuden var det vandtætte skot blevet utæt, så vandet stod ind over dørken i kahytten. Det var efterhånden begyndt at friske ret kraftigt, så vi blev enige om, at forsøge at nå ind til Southampton. Maskinen gik kun ganske langsomt for ikke at få for meget pres på det vandtætte skot. Redningsbåden blev firet agterud i en trosse for alle tilfældes skyld. Selv stod jeg hele natten til rors, indtil vi nærmede os Southampton. Det var en temmelig snavset sejlskibsstyrmand, der kom i land….
(modtaget fra Charlis Hansen, Thurø Lokalhistoriske Forening)

Begivenheder i hans liv:

• Faddere. styrmand Kr. G. Madsens hustru, do Kr. G. Madsen, barnets fader, træskomager P.J. Kock, pige Johanne Weber, alle af Marstal

• Konfirmation, 5 Mar. 1905, Marstal Kirke, Ærø, Svendborg amt. 2

• Folketælling, 1 Feb. 1911. 3 letmatros, i sin mors hushold Søndergade 1, Marstal Handelsplads

• Erhverv, Feb. 1914. 4 påmønstret 3 mastet klipperskonnert Niels Juel af Thurø, ejet af Aktieselskab ved Rasmus Sofus Hansen, Thurø. Fører: Jørgen Georg Olsen, Thurø.
Påmønstringsprotokol:
Lægd 3-86. Løbe nr. I. 7. Karl Kock Petersen. F. Marstal 1891. Enestyrmand. Hyre: 130 kr.
Udlænding. Carl Valfred Carlsson. F. Jønkøbing 1886. Matros. Hyre: 65 kr.
Udlænding. Helding Sigfred Persson. F. Kristianstad 1889. Letmatros. Hyre: 45 kr.
Lægd 3-60. Løbe nr. M. 104. Henry Bernhard Thomsen. F. Viby 1896. Ungmand. Hyre: 30 kr.
Ej i Rullen. Martin Madsen. F. Horne 1897. Kok. Hyre. 25 kr.

• -, 30 Mar. 1914. 5 eneste overlevende, da skonnerten "Niels Juel" af Thurø blev sejlet i sænk. Fem mand druknet. Afgået fra Stettin 22/3, bestemmelsessted Manchester

• Gift: med Karen Pedersen, 1915. 6
(22/8 1895 - ) født i Marstal landsogn, datter af murer Rasmus Rasmussen og Gunder Marie Christensen

• Folketælling, 5 Nov. 1930. 7 Bondebyen, Marstal landsogn, Svendborg amt
skibsfører, midlertidig fraværende, er i Tyskland - hans kone Karen, husmor. Ingen børn i ægteskabet

• Ved død. 8 bopæl i København

Kilder

1 Marstal Handelsplads kirkebog, 1879-1891 opslag 74.

2 Marstal kirkebog, 1892-1905 opslag 267.

3 Arkivalieronline (www.sa.dk), opslag 57.

4 Oplyst af, Charlis Hansen, Thurø Lokalhistoriske Forening (kilde bl.a. Påmønstringsprotokol 1913-1922).

5 Oplyst af, Charlis Hansen, Thurø Lokalhistoriske Forening. .... Dansk Søulykkestatistik (www.sbib.dk/soeulykke.htm).

6 Folketælling, 1930. .... Marstal Landsogns kirkebog, KM 1892-1905 folio 120, opslag 121 (ægtefællens fødsel).

7 FamilySearch, Skema 15.

8 Oplyst af, Charlis Hansen, Thurø Lokalhistoriske Forening (bogen "Skibe og Søfolk fra Svendborgsund" af F. Holm-Petersen).

Hjem | Indholdsfortegnelse | Efternavne | Navneliste

Denne hjemmeside blev lavet 15 Apr. 2024 med Legacy 9.0 fra MyHeritage; Ophavsret og vedligeholdelse af hanne.havnevej@gmail.com